Gyógytorna lumbágóra. Lumbágó – a fájdalom mozdulatlanná merevít - Dr. Zátrok Zsolt blog


Kapcsolódó cikkek

Sokak életét és mozgását meghatározzák, korlátozzák a deréktáji fájdalmak, mint amilyen a lumbágó is. Ebben a cikkben megpróbáljuk lerombolni a leggyakoribb mítoszokat erről a tünetről ami nem betegség! Lumbágó alapok A lumbágó elnevezést az ágyéki, keresztcsonttáji fájdalomra használjuk, de általában nem önmagában, hanem a nagyobb területet felölelő derékfájás kapcsán kerül elő a neve.

A fájdalom időtartalma szerint 3 kategóriát különíthetünk el: akut legfeljebb 4 hétig ; szubakut 4-től 12 hétig ; valamint krónikus 12 hét után.

A McKenzie módszer

A derékfájást ezen kívül két fő csoportra szokás osztani: specifikus és nem specifikus — de túlnyomó többségben a derékfájás nem specifikus. Fontos, hogy már az elején tisztázzuk: a derékfájás, így a lumbágó is egy tünet, nem betegség.

gyógytorna lumbágóra

A nem specifikus gyógytorna lumbágóra olyan mozgásszervi eredetű fájdalom, aminek nem tudható pontosan az gyógytorna lumbágóra, nem áll mögötte súlyos betegség. Ebben az esetben tüneti kezelést kell alkalmazni.

A McKenzie módszer lényege A McKenzie módszer egy speciális mozgásterápia, bizonyos gerincproblémák lumbago, isiász, derékfájdalom, nyakfájdalom, hátfájás speciális vizsgálati és kezelési rendszere, amit Robin McKenzie új-zélandi gyógytornász dolgozott ki.

Ezzel szemben a specifikus derékfájdalom tüneteinek hátterében mindig egy komoly betegség áll, amit minél hamarabb ki kell vizsgálni. A lumbágó legfontosabb tünete az erős fájdalom, ami általában egy apró mozdulat emelés, fordulás, előrehajolás után alakul ki.

Ez a fájdalom olyan erős is lehet, hogy utána szinte minden mozgás lehetetlenné válik. Bizonyos testtartások vagy mozdulatok további fájdalmat okozhatnak, néha pedig a fájdalom a lábak felé is kisugározhat. A lumbágó kialakulásának vannak jól meghatározható rizikófaktorai: a dohányzás, a túlsúly, a stressza mozgásszegény életmód és a helytelen emelési technika.

Tornagyakorlat isiász / lumbágó eredetű fájdalom enyhítésére 3. Piriformis izmok nyújtása

Ezek olyan tünetek, jelek, amik segítenek elkülöníteni a specifikus derékfájást a nem specifikus derékfájásoktól. Ilyen például, ha a derékfájás 20 év előtt vagy 55 éves kor után jelentkezik, a fertőzés, a korábbi daganatos megbetegedés vagy tumormarkerek szintjének megemelkedése, a fogyás, a láz, a metabolikus csontbetegség és a csigolyák nyomásérzékenysége.

Mivel ezek kevéssé ismert okok, ezért ezek részletes leírását itt olvashatják. Kopásos ízületi gyulladás miatti lumbágó A kopásos ízületi gyulladás komoly fájdalmat okozhat képünkön a térd Ez az ízületeknek egy olyan progresszív rendellenessége, amely a porcok erőteljes kopásából ered és csontos kinövéséket és cisztákat okozhat az ízületek szélein. Ez a derékban és az alsó háton is lumbágószerű tüneteket okozhat. Leginkább a gerincnél jelentkezik és a szalagok elmeszesedésével és elcsontosodásával jár. Ez nehezebbé teszi a mozgást és merevséget is okoz amellett, hogy igen komoly betegség.

Ezek olyan pszichoszociális lelki-társadalmi tényezők, amik növelik annak gyógytorna lumbágóra kockázatát, hogy a derékfájás krónikussá váljon.

Megkértük Gonda-Geszler Cecíliát, a Béresmozgás gyógytornászát és manuálterapeutáját, hogy adjon pár hasznos gyakorlati tanácsot, amivel sikerrel kezelhetjük a lumbágós fájdalmakat.

Lumbágó – a fájdalom mozdulatlanná merevít

Mekkora szerepe van a prevenciónak a lumbágó kialakulásában? Meg lehet előzni a lumbágót? Gonda-Geszler Cecília: A prevenciónak hatalmas szerepe van bármilyen testtájról legyen is szó.

gyógytorna lumbágóra

Ha helyesen használjuk a gerincünket, azzal kevésbé terheljük a porckorongokat. A gerinc melletti szalagok és izmok sem lesznek túlterhelve, vagyis egy egyensúlyban lévő állapotot tudunk fenntartani. Egy rossz mozdulat után, ha mozgásképtelenség lép fel, akkor ebben az akut fázisban gyulladáscsökkentő-fájdalomcsillapítót, izomlazítót szoktak adni.

Az első pár nap érdemes pihenni, aztán szépen lassan, fokozatosan újrakezdeni a mozgást tehát nem egyből visszaugrani ugyanarra a terhelésre.

gyógytorna lumbágóra

Hogyan válasszon ülőalkalmatosságot a lumbágós beteg pl. Az állóasztal sok embernek beválik, de hosszabb idő után elfáradunk és belecsúszunk egy görnyedt tartásba, vagy kitoljuk oldalra a medencének. A labda egy jó megoldás, hisz ilyenkor a gravitáció nem terheli annyira gerincünket mint akár állásnál vagy leginkább egy kemény felületen való ülésben és a törzsizmok is aktívak ülés közben. Fontos megjegyeznem, hogy csak olyan ember használja, aki végez gyógytorna gyakorlatokathiszen egy gyenge törzsizommal, ha egész nap instabil felszínen ülünk, nem tudunk stabilizálni és ebből probléma lehet.

  • Béres mozgás – Tények és tévhitek a lumbágóról – a gyógytornász tanácsaival
  • Lumbágó 13 oka, 7 tünete, 6 kezelési módja [teljes leírás] - 27 Sellő
  • Gyógyszer a térd kezelésére
  • Milyen eredményeket várhat a gyógytornától?

A derékpárna is jó megoldás, szoktam ajánlani irodai székhez és autóba is. A térdeplős széket én nem tartom előnyösnek, sok embernek térdízületi panaszai alakultak ki, mivel oda összpontosulnak az erők.

Tudjon meg többet a McKenzie módszerről

Egy örök érvényű szabály: ne az ülőfelülettől várjuk a lumbágónk megszűnését! Nagyon fontos min ülünk, de sokkal fontosabb, hogy az adott ülőalkalmatosságon hogyan tartjuk magunkat.

gyógytorna lumbágóra

Vagyis laza vállak, fejünket ne engedjük előre a monitor felé és a medencénket toljuk egészen a támláig, hogy támasza legyen a teljes gerincünknek.

Milyen matracon és pozíciókban érdemes aludni, hogy csökkentsük a gerinc terhelését? Amennyiben nincs panasz, lehet aludni háton, hason, ez egyéni szokott lenni.

gyógytorna lumbágóra

Oldalfekvésben viszont mindenképp javaslom, hogy a térdeinket enyhén húzzuk fel és a 2 térd közé helyezzünk párnát. Ezáltal stabil lesz a medencénk, a gerincünk és gyógytorna lumbágóra keringésünk is megtartott marad.

Milyen otthon végezhető mozgásformákat ajánlana egy krónikus lumbágós betegnek?

A lumbágó kezelése gyógytornával

Ezután a meglévő diagnózissal menjen el egy gyógytornászhoz, aki első körben felméri a pácienst majd az adott emberre, problémára adekvát gyakorlatokat ad. A továbbiakat pedig mindig a gyógytornászával egyeztesse, hiszen ő tudja a történetét, terhelhetőségét.

Kapcsolódó cikkek A 7 legfontosabb dolog, amit a csontok egészségéről tudni kell Ennek a napnak apropóján szeretnénk felhívni a figyelmet mi is csontjaink egészségének megőrzésére.

  • Lumbágó – a fájdalom mozdulatlanná merevít - Dr. Zátrok Zsolt blog
  • A lumbágó kezelése gyógytornával - Gyógytornástylefoto.hu - A személyre szabott segítség
  • Az ágyéki gerinc íveinek artrózisa
  • Zátrok Zsolt 2 A lumbágó vagy ahogy szintén nevezik idegbecsípődés a hirtelen megjelenő deréktáji fájdalom megnevezése.